سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      چکاپ و آزمایشات دوره ای فشارخون

      چکاپ و آزمایشات دوره ای فشارخون

      0 دیدگاه 6 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 312
      آزمایش فشار خون جزء معمول اکثر ویزیت های پزشک است. چکاپ فشار خون بخش مهمی از سلامت عمومی شما است. اما بدانید چه زمانی باید آزمایش فشار خون بدهید.

      چرا چکاپ فشار خون باید انجام شود؟

      آزمایش فشار خون جزء معمول اکثر ویزیت های پزشک است. چکاپ فشار خون بخش مهمی از سلامت عمومی شما است. اما بدانید چه زمانی باید آزمایش فشار خون بدهید.

      افراد 18 سال به بالا: با فشار خون طبیعی و فاقد عوامل خطر بیماری قلبی باید حداقل هر دو تا پنج سال یکبار آزمایش فشار خون انجام دهند.

      افراد 40 ساله و بالاتر :با افزایش خطر فشار خون بالا – باید هر سال آزمایش فشار خون انجام دهند. عوامل خطرساز فشار خون بالا شامل چاقی و تیرگی است.

      افرادی که از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا یا پایین یا بیماری قلبی رنج می برند ، ممکن است نیاز به آزمایش فشار خون بیشتر داشته باشند.

      پزشک همچنین ممکن است نیاز بداند فشار خون شما را در خانه بررسی کند. دستگاه های فشارخون خانگی هستند و استفاده از آنها آسان است.

      برخی از آنها می توانند به رایانه یا تلفن همراه شما متصل شده و انتقال اطلاعات را به پرونده پزشکی آنلاین آسان کنند. از پزشک خود بپرسید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

      ایده خوبی است که یک برگه گزارش فشار خون در خانه داشته باشید و از پزشک خود بخواهید سالی یکبار برگه شما را بررسی کند.

      *بیشتر بخوانید: فشارخون چیست؟

      انواع چکاپ فشار خون

      اندازه گیری فشار خون به چند دسته تقسیم می شود:

      1) فشار خون طبیعی

      اگر فشار خون شما زیر 120/80 میلی متر جیوه باشد طبیعی است.

      2) افزایش فشار خون

      فشار خون بالا یک فشار سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک زیر (نه بیشتر) 80 میلی متر جیوه است. افزایش فشار خون به مرور زمان بدتر می شود مگر اینکه اقدامات لازم برای کنترل فشار خون انجام شود.

      فشار خون بالا ممکن است پیش فشار خون نیز نامیده شود.

      مرحله 1 فشار خون بالا: فشار خون مرحله 1 یک فشار سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

      مرحله 2 فشار خون بالا: فشار خون شدیدتر ، مرحله 2 فشار خون سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بیشتر یا فشار دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بیشتر است.

      بحران فشار خون بالا: اندازه گیری فشار خون بالاتر از 180/120 میلی متر جیوه یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

      اگر با فشار خون در خانه به این نتیجه رسیدید ، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره آزمایش کنید. اما در صورتیکه فشار خون شما همچنان به این سطح بالا است ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

      ولی چنانچه درد قفسه سینه ، مشکلات بینایی ، بی حسی یا ضعف ، مشکلات تنفسی یا هرگونه علائم و نشانه های دیگر سکته یا حمله قلبی دارید ، با شماره فوریت های پزشکی خود تماس بگیرید.

      هر دو عدد در اندازه گیری فشار خون مهم هستند. اما بعد از 50 سالگی ، خواندن سیستولیک اهمیت بیشتری دارد.

      فشار خون سیستولیک جدا شده وضعیتی است که در آن فشار دیاستولیک طبیعی است (کمتر از 80 میلی متر جیوه) اما فشار سیستولیک بالا (بیشتر یا مساوی 130 میلی متر جیوه) است. این نوع شایع فشار خون بالا در افراد بالای 65 سال است.

      از آنجا که فشار خون به طور معمول در طول روز متغیر است و ممکن است در طول ویزیت پزشک (فشار خون بالا) افزایش یابد ، پزشک احتمالاً قبل از تشخیص فشار خون بالا ، در سه یا چند جلسه جداگانه چندین فشار خون را اندازه گیری می کند.

      انواع آزمایشات فشار خون

      اگر فشار خون بالا دارید ، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای تأیید تشخیص و بررسی شرایط زمینه ای که می تواند باعث فشار خون بالا شود ، توصیه کند.

      1) نظارت سرپایی

      این آزمایش 24 ساعته کنترل فشار خون برای تأیید وجود فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

      دستگاهی که برای این آزمایش استفاده می شود فشار خون شما را در فواصل منظم در یک دوره 24 ساعته اندازه گیری می کند و تصویر دقیق تری از تغییرات فشار خون در یک روز و شب به طور متوسط ارائه می دهد.

      با این حال ، این دستگاه ها در همه مراکز پزشکی موجود نیستند و ممکن است هزینه ای برای آنها پرداخت نشود.

      2)چکاپ آزمایشگاهی فشار خون

      پزشک ممکن است آزمایش ادرار (آزمایش ادرار) و آزمایش خون ، از جمله آزمایش کلسترول را توصیه کند.

      تست های آزمایشگاهی نقش تشخیصی در پرفشاری خون ندارند ولی اغلب، آزمایش های عمومی به منظور کمک به ارزیابی و پایش عملکرد اعضا و آزمایش های اختصاصی برای تشخیص بیماری هایی که ممکن است موجب بروز یا تشدید فشار خون بالا شده باشند در خواست می شوند.

      چکاپ فشار خون عبارت است از:

      آزمایش تجزیه ادرار: (کامل ادرار) برای بررسی وضیعت کلیه ها

      اندازه گیری هماتوکریت: (به عنوان بخشی از شمارش خون کامل) به منظور بررسی نسبت مایع به مواد جامد خون

      BUN (نیتروژن اوره خون) و  CR کراتینین: برای تشخیص و پایش اختلال عملکرد کلیه ها یا پایش اثر داروها بر آنها

      اندازه گیری پتاسیم :(به عنوان بخشی از آزمایش های الکترولیت ها شامل سدیم، پتاسیم، کلر و دی اکسید کربن)، به منظور ارزیابی و پایش الکترولیت های بدن

      اندازه گیری قند خون ناشتا: برای بررسی بیماری دیابت قندی

      آزمایش کلسيم خون:به منظور تشخیص میزان کلسیم تام یا کلسیم یونیزه موجود در گردش خون؛ افزایش فعالیت غدد پاراتیرویید که موجب افزایش کلسیم سرم می شود همراه با فشار خون بالا وجود دارد.

      اندازه گیری TSH : (هورمون محرک تیرویید) و T4 (هورمون تیرویید) به منظور تشخیص و پایش اختلال عملکرد تیرویید

      آزمایش چربی خون: به منظور ارزیابی مقادیر کلسترول تام، کلسترول HDL کلسترول LDL و تری گلیسیرید

      3) آزمایش های اختصاصی فشار خون عبارتند از:

      اندازه گیری آلدوسترون:

      هورمون غدد فوق کلیه که اثر اصلی آن، توازن آب و الکترولیت ها از راه افزایش باز جذب سديم و دفع پتاسیم است.

      اندازه گیری رنین:

      نوعی آنزیم پروتئولیزی سنتز، ذخیره و ترشح شده به وسیله سلول های مجاور گلومرولی کلیه ها که با کاتالیز تبدیل آنژیوتانسینوژن به آنژیوتانسین، نقش خود را در تنظیم فشار خون اعمال می کند

      این آزمایش به تشخیص تولید بیش از حد آلدوسترون به وسیله غدد فوق کلیه (که ممکن است ناشی از تومور آن باشد) کمک می نماید.

      اندازه گیری کورتیزول:

      اصلی ترین گلوکوکورتيکوييد طبیعی که به وسیله قشر غده فوق کلیه ساخته میشود و بر متابولسیم گلوکز، پروتئین و چربی ها اثر می گذارد

      این آزمایش به منظور تشخیص تولید بیش از حد آن که ممکن است در اثر سندرم کوشینگ روی دهد.

      اندازه گیری کاته کولامینها و متانفرينها:

      شامل اپی نفرین، نوراپی نفرین و متابولیت های آنها به منظور کمک به تشخیص وجود فئوکروموسیتوم که می تواند موجب بروز دوره هایی از پرفشاری شدید شود.

      نوار قلب 

      این آزمایش سریع و بدون درد ، فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند.

      اکوکاردیوگرام بسته به علائم و نشانه های شما و نتایج آزمایش ، پزشک ممکن است برای بررسی علائم بیشتر بیماری قلبی ، یک اکوکاردیوگرام تجویز کند. در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصاویر قلب استفاده می شود.

      فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید

      پزشک شما ممکن است از شما بخواهد فشار خون خود را در خانه ثبت کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد و در صورت داشتن فشار خون بالا تأیید کند.

      نظارت خانگی یک راه مهم برای تأیید وجود فشار خون بالا ، بررسی کارآیی درمان فشار خون یا تشخیص بدتر شدن فشار خون است.

      دستگاه های فشار خون خانگی به طور گسترده در دسترس هستند و ارزان هستند و برای خرید آن نیازی به نسخه ندارید.

      مانیتورینگ فشار خون در خانه جایگزین مراجعه به پزشک نمی شود و دستگاه های فشار خون خانگی ممکن است محدودیت هایی داشته باشند.

      مطمئن شوید که از یک دستگاه معتبر استفاده می کنید و مطمئن شوید که کاف مناسب است. سالی یکبار مانیتور را با خود به مطب پزشک ببرید تا صحت آن را بررسی کنید.

      در مورد نحوه شروع فشار خون در خانه با پزشک خود مشورت کنید.

      دستگاه هایی که فشار خون شما را در مچ یا انگشت شما اندازه گیری می کنند ، توسط انجمن قلب آمریکا توصیه نمی شوند ، زیرا نمی توانند نتایج قابل اطمینان تری را ارائه دهند.