سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      تست پاپ اسمیر

      تست پاپ اسمیر

      0 دیدگاه 25 بهمن 1402 چاپ خبر بازدید: 57
      تست پاپ اسمیر (Pap test) که تست پاپ نیز به آن گفته می‌شود، روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در بانوان است. این تست وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را روی دهانه رحم مشخص می‌کند.

      تست پاپ اسمیر چیست؟

      تست پاپ اسمیر (Pap test) که تست پاپ نیز به آن گفته می‌شود، روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در بانوان است. این تست وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را روی دهانه رحم مشخص می‌کند. نحوه انجام آن با نمونه برداری از داخل رحم با براش مخصوص است. تشخیص زود هنگام سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم با استفاده از تست پاپ اسمیر به جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم کمک می‌کند.

      اما تست پاپ اسمیر دقیقا چیست و چگونه انجام می‌شود؟ آزمایش پاپ اسمیر چه چیز را نشان می‌دهد؟ هزینه تست پاپ اسمیر چقدر است؟ تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟ حتما تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ سوالات شما و بیشتر درباره تست پاپ اسمیر بپردازیم.

      آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

      ویروس HPV نوعی عفونت مقاربتی شایع است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. آزمایش پاپ اسمیر یکی از معاینات لگنی است که برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. در بانوان بالای 30 سال امکان دارد، تست پاپ اسمیر همراه با آزمایش HPV انجام شود. همانطور که گفته شد، HPV عفونت ناشی از رابطه جنسی است که می‌تواند باعث به وجود آمدن انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود.

      پزشکان توصیه می کنند که آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی شروع کنید. البته تداوم و یا حتی انجام دادن این تست بسته به نظر پزشک شما دارد، پس بهتر است برای معاینه هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید.

      چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

      پزشکان توصیه می‌کنند بانوان 21 تا 65 سال این تست را انجام دهند؛ اما تست پاپ اسمیر را افراد دارای شرایط زیر نیز باید انجام دهند، که شامل:

      • افراد دارای HIV مثبت
      • افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم
      • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول قبل از تولد (قرص ضد بارداری یا پسا قاعدگی)
      • افرادی که بر اثر شیمی درمانی و پیوند عضو، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
      • افراد که سیگار می‌کشند یا سابقه سیگار کشیدن دارند.

      همچنین فرد باید با توجه به سن و نیز بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد. به این دلیل که ویروس HPV می تواند به صورت نهفته وجود داشته باشد و بعدا علائمش را نشان دهد.

      بانوان بالای 65 سال با سابقه نتیجه نرمال پاپ اسمیر، امکان دارد با دستور پزشک، در آینده از انجام آزمایش پاپ اسمیر خودداری کنند.


      هر چند وقت یک بار تست پاپ اسمیر باید انجام شود؟

      یکی از مواردی که قابل توجه بانوان است، زمان انجام تست پاپ اسمیر است. چه زمانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهیم؟ این آزمایش را می‌توان همزمان با تست ویروس HPV انجام داد. ویروس HPV رایج ترین عفونت مقاربتی است و همچنین با سرطان دهانه رحم مرتبط است. با انجام همزمان این دو تست به جای هر سه سال یک بار می‌توانید هر پنج سال یک بار این آزمایش را انجام دهید. ضمناً بانوانی که هیسترکتومی (جراحی برای برداشتن دهانه رحم) انجام داده‌اند و سابقه سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به غربالگری و توصیه‌های زیر ندارند.

      توصیه‌های زیر برای هر فرد متفاوت است و باید هر شخص با پزشک خود مشورت کند.

      افراد کمتر از 21 سال

      در صورت نداشتن رابطه جنسی، این افراد به انجام تست پاپ اسمیر نیازی ندارند.

      افراد بین 21 تا 29 سال

      این افراد هر سه سال یک بار باید تست پاپ را انجام دهند.

      افراد بین 30 تا 65 سال

      هر سه سال تست HPV و یا هر پنج سال یک بار تست HPV و پاپ اسمیر همزمان با هم انجام شود.

      افراد بالای 65 سال
      این افراد به انجام تست پاپ اسمیر نیازی ندارند اما باید با پزشک خود مشورت کنند.

      درخواست آزمایش و تست