سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
       درمان سرطان مردان

      درمان سرطان مردان

      0 دیدگاه 13 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 41
      اگرچه سرطان یک بیماری است که مردان و زنان را به طور مساوی درگیر می کند، اما برخی از انواع سرطان وجود دارد که بیشتر یا مشخصه جنس مذکر است.

      4 نوع شایع سرطان مردان

      1) سرطان پروستات

      سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان و دومین سرطان با بیشترین مرگ و میر بعد از سرطان ریه است. از طرفی 60 درصد موارد معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شود که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد و در بسیاری از موارد از درمان جلوگیری می کند. برای جلوگیری از این امر، انجام معاینات برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات ضروری است.

      چگونه می توان از سرطان پروستات پیشگیری کرد؟

      عوامل خطرزا مانند سابقه خانوادگی یا سن وجود دارد که نمی توان آنها را کنترل کرد. با این حال، برخی از دستورالعمل ها را می توان برای جلوگیری از این بیماری ها و بسیاری از بیماری های دیگر دنبال کرد. از جمله آنها می توان پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تمرین ورزشی و عدم استعمال دخانیات را برجسته کرد.

      درمان سرطان پروستات

      سرطان پروستات با درجه پایین ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشد. برای برخی، ممکن است هرگز به درمان نیاز نباشد. در عوض، پزشکان گاهی اوقات نظارت فعال را توصیه می کنند.

      در این روش، آزمایش خون، معاینه دیجیتالی رکتوم و بیوپسی پروستات می‌ تواند برای نظارت بر پیشرفت سرطان انجام شود. اگر آزمایشات نشان دهد که سرطان در حال پیشرفت است، ممکن است درمان سرطان پروستات مانند جراحی یا پرتودرمانی را انتخاب کنید.

      نظارت فعال ممکن است گزینه‌ ای برای سرطانی باشد که هیچ علامتی ایجاد نمی ‌کند، انتظار می ‌رود که رشد بسیار کندی داشته باشد و به ناحیه کوچکی از پروستات محدود شود. همچنین ممکن است برای مردی در نظر گرفته شود که بیماری جدی دیگری دارد یا سن بالایی دارد که درمان سرطان مردان را دشوارتر می کند.

      2) سرطان ریه

      دوم سرطان ریه است که در مردان و زنان شایع است. اما احتمال ابتلای جنس مذکر به این بیماری بیشتر است. این بیماری از ریه ها شروع می شود، اما می تواند به غدد لنفاوی یا سایر اندام های بدن گسترش یابد.

      چگونه می توان از سرطان ریه پیشگیری کرد؟

      مانند سایر بیماری ها، پیشگیری از سرطان ریه به طور کامل امکان پذیر نیست، اما می توان اقدامات خاصی را برای کاهش احتمال ابتلا به آن انجام داد. اول از همه، سیگار نکشیدن ضروری است. صرف نظر از اینکه قبلا سیگار کشیده اید یا نه، لحظه ای که سیگار را ترک می کنید، خطر ابتلا به سرطان ریه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از سوی دیگر، داشتن یک رژیم غذایی سالم با میوه ها و سبزیجات فراوان نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، بلکه به سلامت بدن به طور کلی کمک می کند.

      درمان سرطان ریه

      سرطان ریه بسته به نوع سرطان ریه و میزان گسترش آن به روش های مختلفی درمان می شود. مردان مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک ممکن است با جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند یا ترکیبی از این درمان ها درمان شوند. افراد مبتلا به سرطان سلول کوچک ریه معمولاً پرتودرمانی و شیمی درمانی می شوند.

      جراحی: جراحی که در آن پزشک بافت سرطانی را برش می دهد.

      شیمی درمانی: تومور به دنبال کاهش یا از بین بردن از طریق استفاده از داروها است. این داروها را می توان به صورت قرص یا از طریق IV تجویز کرد.

      پرتودرمانی: شامل استفاده از پرتوهای با شدت بالا (مشابه اشعه ایکس) برای از بین بردن سرطان است.

      درمان هدفمند: به استفاده از داروها برای جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی اشاره دارد. این داروها می توانند قرص های خوراکی یا داروهایی باشند که از طریق IV تجویز می شوند. قبل از استفاده از این درمان، آزمایشاتی برای بررسی اینکه آیا درمان هدفمند برای نوع سرطان شما مناسب است یا خیر، انجام خواهید داد.

      معمولاً متخصصان مختلف به عنوان یک تیم برای درمان سرطان ریه کار می کنند. ریه شناسان پزشکانی هستند که در بیماری های ریوی متخصص هستند. جراحان پزشکانی هستند که این عمل ها را انجام می دهند. انکولوژیست های پزشکی پزشکان متخصصی هستند که سرطان را با دارو درمان می کنند. انکولوژیست های پرتودرمانی پزشکانی هستند که از پرتودرمانی برای درمان سرطان مردان استفاده می کنند.

      3) سرطان روده بزرگ

      این سرطان سومین سرطان در مردان است. زمانی که سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم با هم اتفاق می افتند، که می تواند کاملاً شایع باشد، به آن سرطان کولورکتال می گویند. سرطان روده بزرگ در روده بزرگ، به ویژه در قسمت انتهایی دستگاه گوارش شروع می شود، و اگرچه سلول های غیر سرطانی معروف به پولیپ در ابتدا ظاهر می شوند، اما می توانند به یک تومور بدخیم تبدیل شوند.

      چگونه می توان از سرطان روده بزرگ پیشگیری کرد؟

      برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، مانند سایر بیماری ها، حفظ یک سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم، سیگار نکشیدن و کاهش مصرف الکل بسیار مهم است.

      درمان سرطان روده بزرگ

      درمان سرطان مردان در بخش کولون تا حد زیادی بر اساس مرحله (وسعت) سرطان است، اگرچه عوامل دیگری نیز ممکن است مهم باشند.

      جراحی معمولا اولین یا اصلی ترین درمان برای افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ است که به نقاط دوردست گسترش نیافته است . شیمی درمانی ممکن است پس از جراحی نیز انجام شود (به آن ” درمان کمکی ” گفته می شود. در بیشتر موارد، درمان کمکی برای حدود 6 ماه انجام می شود.

      4) سرطان مثانه

      سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان است و معمولاً در مردان مسن رخ می دهد. هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان مثانه وجود ندارد، زیرا عواملی مانند سن، نژاد یا سابقه خانوادگی وجود دارند که قابل کنترل نیستند. با این حال، قبل از تشخیص سرطان مثانه، می توان اقداماتی را برای پیشگیری از آن انجام داد .

      چگونه می توان از سرطان مثانه پیشگیری کرد؟

      برخی از اقدامات برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه عبارتند از: سیگار نکشیدن، نوشیدن آب زیاد و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات. علاوه بر این، هیچ رازی برای جلوگیری از این بیماری و سایر بیماری ها وجود ندارد.

      درمان سرطان مثانه

      گزینه های درمانی برای درمان سرطان مردان در بخش مثانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در نظر گرفته می شوند، مانند نوع سرطان، درجه سرطان، مرحله سرطان و همچنین سلامت عمومی و ترجیحات درمانی شما.

      درمان سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

      1) جراحی، برای حذف سلول های سرطانی

      2) شیمی‌ درمانی مثانه (شیمی ‌درمانی داخل مثانه)، برای درمان سرطان‌ هایی که به پوشش مثانه محدود می ‌شوند اما خطر عود یا پیشرفت به مراحل پیشرفته ‌تر را دارند.

      3) شیمی ‌درمانی کل بدن (شیمی‌ درمانی سیستمیک)، برای افزایش شانس درمان در فردی که جراحی برای برداشتن مثانه دارد، یا به‌عنوان درمان اولیه زمانی که جراحی گزینه ‌ای نیست.

      4) پرتودرمانی، برای از بین بردن سلول های سرطانی، معمولاً به عنوان یک درمان اولیه زمانی که جراحی یک گزینه یا گزینه مطلوب نیست.

      5) ایمونوتراپی، برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی، چه در مثانه و چه در سراسر بدن.
      درمان هدفمند، برای درمان سرطان پیشرفته در زمانی که سایر درمان ها کمکی نکرده اند.

      پزشک و اعضای تیم مراقبت بهداشتی شما ممکن است ترکیبی از رویکردهای درمانی را توصیه کنند.