سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      آزمایش HIV چیست؟

      آزمایش HIV چیست؟

      0 دیدگاه 4 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 44
      آزمایشات متعددی برای تشخیص و شناسایی ایدز در دسترس هستند. می توان این آزمایشات را روی نمونه های خون یا بزاق انجام داد. نمونه های خون از سوراخ کردن انگشت در محیط کار، یا نمونه گیری در محیط آزمایشگاه بدست می آیند.

      آزمایش HIV:

      عامل بیماری خطرناک ایدز (سندرم اکتسابی نقص سیستم ایمنی)، ویروس HIV است.

      در ابتدا عفونت HIV ممکن است یا فاقد علائم باشد و یا علائم غیر اختصاصی و شبیه به سرماخوردگی از خود نشان دهد که به خودی خود بعد از گذشت دوره‌ ای کوتاه این علائم بهبود می‌ یابند.

      تنها راه شناسایی آلودگی فرد به ویروس HIV از طریق آزمایش HIV است.

      اگر عفونت به ویروس HIV شناسایی و درمان نشود، در نهایت علائم ایدز بروز می‌کنند و به مرور زمان رو به وخامت میرود. با گذشت زمان ویروس HIV بدون درمان میتواند سیستم ایمنی را از بین ببرد و بدن فرد را نسبت به عفونت‌ های فرصت‌ طلب آسیب‌ پذیر سازد.

      راه های انتقال ایدز:

      • داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا
      • استفاده از سرنگ عفونی توسط فرد مبتلا
      • انتقال ویروس از مادر مبتلا به فرزند خود در طی دوران بارداری یا شیردهی
      • تماس با خون عفونی به ویروس

      دریافت خون عفونی یا فاکتورهای خونی (مانند آلبومین و فاکتور 8) مبتلا به ویروس:

      البته احتمال بروز چنین آلودگی، به خاطر غربالگری خون‌ های اهدایی و اعمال تکنیک‌ های حرارت درمانی و سایر تکنیک‌ های از بین برنده ویروس HIV، بسیار پایین است.

      علت انجام آزمایشات غربالگری HIV

      انجام آزمایشات غربالگری برای شناسایی این ویروس یک امر مهم در تضمین سلامتی افراد است. چرا که تشخیص زودهنگام این ویروس میتواند منجر به دریافت درمان‌ های تاثیرگذار و به موقع شود که خود این موضوع در نهایت خطر پیشرفت این بیماری به ایدز را کاهش میدهد.

      نتایج یک آزمایش بالینی جامع انستیتو ملی سلامت امریکا در سال 2015 نشان داد که افراد مبتلا به ایدز هر قدر زودتر درمان‌ های ضدویروسی (antiretroviral) را شروع کنند، کمتر در معرض خطر بروز بیماری ایدز هستند.

      تشخیص زودهنگام همچنین برای سایرین و جامعه فواید مهمی در بردارد.

      سالانه در امریکا ویروس HIV در هزاران نفر مورد شناسایی قرار میگیرد و از هر 8 نفر 1 نفر از مبتلا بودن خویش بی اطلاع است.

      هر فرد مبتلا میتواند با آگاهی از وضعیت خود، تغییر در رفتار و عدم اجازه تماس افراد سالم به خون و مایعات بدن خود، مانع از گسترش بیشتر این ویروس شود.

      خانم‌ های باردار مبتلا به ویروس HIV میتوانند با شروع درمان مانع از انتقال این ویروس به جنین خود شوند.

      اگر جواب آزمایش غربالگری HIV فردی منفی باشد، چنین شخصی باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از آلودگی به این ویروس را اتخاذ کند.

      مطابق با توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا (CDC)، افرادی که به ویروس HIV مبتلا نیستند، ولی در معرض بالای ابتلا به این ویروس قرار دارند بهتر است مصرف قرص PrEP را مد نظر داشته باشند.

      این قرص، به صورت روزانه مصرف میشود و مانع از ابتلا به این ویروس میگردد. احتمال آلودگی به ویروس HIV در افرادی که قرص PrEP را مصرف کردند به مراتب پایین تر از افرادی است که از این قرص استفاده نکردند.

      عوامل خطرزا:

      • هپاتیت C
        هپاتیت B
      • کلامیدیا و سوزاک

      مناسب ترین زمان آزمایش ایدز

      آزمایش آنتی ژن و یا آنتی بادی که بر روی خون انجام می شود می تواند وجود عفونت HIV را 18 تا 40 روز پس از انتقال آن تشخیص دهد. بنابراین می توان گفت که مناسب ترین زمان انجام این آزمایش پس از چند هفته و یا نهاینا چندماه پس از ابتلا و یا در معرض این ویروس قرار گرفتن می باشد. ناگفته نماند که تست ایدز در تست های قبل از بارداری نیز لازم است گرفته شود تا در صورتی که مادر به این بیماری مبتلا است به جنین انتقال داده نشود.

      تست HIV مثبت

      مثبت بودن این تست به این معنا می باشد که فرد به این ویروس مبتلا شده است.

      همانگونه که خاطر نشان شد ایدز در واقع مرحله آخر عفونت HIV می باشد و اگر نتیجه تست مثبت باشد لازم است کارهای زیر انجام شود:

      • فورا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.
      • آزمایشاتی که به دیگر بیماری های مقاربتی مربوط می شود را انجام دهید.
      • به دنبال مشاوره و حمایت باشید.
      • اگر مواد مخدر مصرف می کنید ترک کنید.

      جلوگیری از انتقال ایدز

      به خاطر داشته باشیم که HIV یک بیماری مادام العمر به حساب می آید و در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری خطرناک ارائه نشده است اما درمان های فعلی می تواند در کنترل این بیماری موثر باشد. نکته مهم رعایت سبک زندگی سالم و حفظ روحیه فردی می باشد. اما قبل از همه اینها لازم است در جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنیم:

      • در رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.
      • در مورد وضعیت سلامتی تان و یا اگر به HIV مبتلا هستید به شریک جنسی تان بگویید.
      • اگر مواد مخدر مصرف می کنید به هیچ عنوان از سوزن مشترک استفاده نشود.