سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      عوارض موبایل برای کودک

      عوارض موبایل برای کودک

      0 دیدگاه 2 دی 1402 چاپ خبر بازدید: 78
      موبایل دادن به کودک ممنوعه چون باعث آسیب‌های جدی برای بچه‌ها می‌شه، که این آسیب‌ها گاهی غیرقابل بازگشته. هرچی سن کودک برای استفاده از موبایل کمتر باشه، آسیب اون بیشتر می‌شه چون موبایل باعث می‌شه کودک به دنیایی دست پیدا کنه که اصلا اونو نمی‌شناسه، در نتیجه مشکلات شروع می‌شن.

      موبایل دادن به کودک ممنوعه چون باعث آسیب‌های جدی برای بچه‌ها می‌شه، که این آسیب‌ها گاهی غیرقابل بازگشته. هرچند که تلفن‌های هوشمند ابزاری برای آموزش و تقویت مهارت کودکان به حساب میاد ولی استفاده مداوم از اون اثرات بدی برای کودکان داره. هرچی سن کودک برای استفاده از موبایل کمتر باشه، آسیب اون بیشتر می‌شه چون موبایل باعث می‌شه کودک به دنیایی دست پیدا کنه که اصلا اونو نمی‌شناسه، در نتیجه مشکلات شروع می‌شن.

      عوارض موبایل دادن به کودک :

      • اختلال در یادگیری : قبل از دو سالگی نباید به کودک موبایل داد چون باعث کاهش ظرفیت یادگیری اونا می‌شه. در سال‌های مدرسه این موضوع خودش رو نشون میده. موبایل دادن به کودک به صورت افراطی باعث می‌شه در سن مدرسه کودک با چالش‌هایی روبه‌رو بشه.
      • اختلال در خواب : بیدار ماندن و صحبت با دوستان و بازی در شبکه‌های اجتماعی باعث خستگی کودکان می‌شه. این قضیه روی تحصیل اثر منفی می‌زاره، چون کودک کمبود خواب داره و نمی‌تونه روی آموزش تمرکز کنه.
      • ابتلا به بیماری‌ها : وقتی کودک بیشتر وقت خود را با گوشی بگذرونه و فعالیت بدنی نداشته باشه همین باعث چاقی می‌شه. چاقی هم باعث ابتلا به دیابت و فشار خون بالا خواهد شد. سندروم حرکت تکراری، آرتروز و میگرن از عوارض طولانی مدت استفاده از موبایله.

      عواقب دادن موبایل به کودک :

      • مشکلات بینایی : از آنجا که کودکان به طور مدام به صفحه گوشی نگاه می‌کنن و به چشم خود استراحت نمیدن، مبتلا به خستگی و درد چشم خواهند شد.
      • چاقی : استفاده از گوشی هوشمند باعث عدم فعالیت و کم‌تحرکی می‌شه. کودکان به طور طبیعی انرژی زیادی دارن که باید با پریدن، دویدن و تحرک اونو خالی کنن. وقتی فعالیت کم بشه چاقی اتفاق میوفته.
      • از دست دادن مهارت اجتماعی : مهارت اجتماعی یعنی توانایی ارتباط با دیگران در هر سنی. وقتی کودک بیش از حد تلفن هوشمند رو در دست می‌گیره این مهارت اجتماعی رو یاد نمی‌گیره و نمی‌تونه روابط سالمی با دیگران داشته باشه.
      • بروز رفتارهای پرخاشگرانه : اکثر بازی‌های ویدئویی با خشونت همراه هستن. هرچه خشونت بیشتر باشه بچه‌ها اون بازی رو بیشتر دوست دارن و همین باعث رفتارهای خشونت آمیز در اونا می‌شه.

      موبایل دادن به کودک در چه سنی خوبه ؟

      1 _ برای کودکان زیر 2 سال ممنوعه : موبایل دادن به کودک زیر 18 ماه تا 2 سال ممنوعه و اصلا نباید گوشی به دست بگیرن.

      2 _ برای کودکان 4 تا 6 سال استفاده به صورت محدود : در سن 4 تا 6 سال، کودک باید کمترین استفاده رو از گوشی داشته باشه. در 6 سالگی می‌تونه یک ساعت از گوشی استفاده کنه.

      3 _ موبایل اشتراکی برای کودکان 7 تا 10 سال : در این سن استفاده از موبایل برای آموزش آنلاین ضروریه. روانشناسان می‌گن وجود لپ تاپ یا تبلت به صورت اشتراکی در خانواده باید وجود داشته باشه و زمان استفاده اون مشخص بشه.

      4 _ استفاده از موبایل برای کودکان 10 سال به بالا با قوانین محکم : خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم برای استفاده از موبایل رو به کودکان یاد بدن. موبایل دادن به کودک باید در سایه قوانین باشه و توسط والدین کنترل بشه.

      5 _ 13 سالگی سن مناسب خرید موبایل هست.

      قوانین استفاده از موبایل برای کودکان :

      • ممنوعیت موبایل شخصی برای کودکان : موبایل شخصی برای کودکان، حداقل تا پایان دبستان ضروری نیست. موبایل دادن به کودک درست نیست چون اگه کودک موبایل شخصی داشته باشه، اگه بخواین اونو از وسیله شخصی خودش منع کنین دشواره. 

      • استفاده آفلاین از برنامه‌ها : در صورت استفاده کودک از موبایل بهتره اینترنت قطع یا محدود بشه. بازی و برنامه‌هایی برای کودک انتخاب بشه که آفلاین باشن.
      • ممنوعیت استفاده از موبایل قبل از خواب : استفاده از موبایل در هنگام خواب، ساعت بدن رو بهم می‌ریزه و مانع از خواب آرام می‌شه. قبل از خواب بهتره کودکان رو با کتاب و بازی سرگرم کرد.
      • کنترل مدت زمان استفاده از گوشی : طبق تحقیقات استفاده از گوشی برای کمتر از 18 ماه ممنوع و برای سنین 2 تا 5 سال فقط یک ساعت در روز مجاز هست. بالاتر از 5 سال هم با محدود کردن و برنامه‌ریزی باید کنترل بشن.
      • ممنوعیت گرفتن گوشی در هنگام درس خوندن

      منبع: نی نی سایت