سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      آزمایش های دوره ای افراد دیابتی

      آزمایش های دوره ای افراد دیابتی

      0 دیدگاه 7 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 136
      آزمایش چکاپ دیابت به مجموعه آزمایشاتی گفته می‌ شود که در آن میزان قند خون اندازه گیری می شود. دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها است که اکثر افراد را ممکن است به خود درگیر کند.

      آزمایش های دوره ای افراد دیابتی

      به احتمال زیاد اگر شما هم با علائم افزایش تشنگی، تکرر ادرار، کاهش وزن غیر قابل توضیح، افزایش اشتها و احساس سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاهای خود روبرو می شوید، این احتمال وجود دارد که شما به دیابت مبتلا باشید.

      علائم و اثرات دیابت به طور ناگهانی ظاهر می شود و اغلب توضیحاتی در مورد بررسی سطح گلوکز است. از آنجا که علائم دیابت و پیش دیابت به تدریج ظاهر می شوند، ممکن است عوارض جانبی برای ما روشن نباشد. معیارهای خاص غربالگری را برای افراد مبتلا به دیابت تجویز کرده است:

      افراد 45 ساله و بالاتر تشویق می شوند که غربالگری قند خون انجام دهند، و در صورت طبیعی بودن نتایج، وی باید هر 3 سال یکبار غربالگری شود. هر فردی با شاخص توده بدنی بالاتر از 25، با توجه به به سن، و اجزای خطر اضافی مانند فشار خون بالا، عدم تحرک کافی در زندگی، فرد مبتلا به PCOS، نوزادان دارای وزن بیش از 4 کیلوگرم، سابقه ی دیابت بارداری، سطح کلسترول بسیار بالا، سابقه ی بیماری عروق کرونر، و ابتلای یکی از افراد خانواده کاندید انجام این آزمایش ها هستند.

      HbA1C:

      این آزمایش سطح طبیعی گلوکز خون شما را برای مدت چند ماه اخیر نشان می دهد. میزان گلوکز متصل به هموگلوبین و پروتئین حامل اکسیژن در گلبول های قرمز را مشخص می کند. هرچه سطح گلوکز بیشتر باشد، هموگلوبین بیشتری با قند متصل به فرد وجود دارد. سطح A1C 6.5 درصد یا بالاتر در دو آزمایش جداگانه نشان می دهد که شما دیابت دارید.

      A1C در حدود 5.7 و 6.4 درصد پیش دیابتی را نشان می دهد و در زیر 5.7 درصد طبیعی است.

      آزمایش قند خون ناشتا:

      در این آزمایش بعد از یک دوره ناشتایی از شب قبل، نمونه خون شما جمع آوری می شود. سطح قند خون ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 میلی مول در لیتر) طبیعی است. سطح قند خون ناشتا از 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر (6/5 تا 9/6 میلی مول در لیتر) پیش دیابت در نظر گرفته می شود. اگر در دو آزمایش جداگانه 126 میلی گرم در دسی لیتر (7 میلی مول در لیتر) یا بالاتر باشد، دیابت دارید.

      شمارش کامل خون (CBC):

      این یک آزمایش خون است که برای ارزیابی سلامت کلی فرد و کشف طیف وسیعی از اختلالات از کم خونی تا سرطان خون استفاده می شود.آزمایش CBC چندین عامل و ویژگی های خون فرد را اندازه گیری می کند، که به طور معمول شامل اکسیژن حامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید خون، هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند، هماتوکریت، نسبت پلاسما در خون و پلاکت خون فرد، که به لخته شدن خون کمک می کند.هرگونه افزایش یا کاهش غیرطبیعی در این تعداد سلول، همانطور که در یک آزمایش CBC نشان داده شده است، ممکن است نشانگر این باشد که یک بیماری پزشکی زمینه ای داشته باشد که نیاز به تشخیص بیشتر دارد.

      تست گلوکز پس از غذا (2HPPBS):

      این یک آزمایش گلوکز خون است که میزان نوع خاصی از قند، به نام گلوکز را تعیین می کند. در این آزمایش گلوکز در خون به ویژه بعد از غذا اندازه گیری می شود.به طور معمول، سطح گلوکز خون پس از خوردن یک وعده غذایی به میزان ناچیزی افزایش می یابد. این انبساط باعث ترشح انسولین از پانکراس می شود که به بدن در دفع گلوکز از خون و ذخیره آن برای تأمین انرژی حیاتی بدن کمک می کند. بدن افراد مبتلا به دیابت ممکن است انسولین تولید نکند و واکنشی نشان ندهند که باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود. سطح بالای گلوکز خون می تواند به چشم ها، کلیه ها، اعصاب و رگ ها آسیب جدی برساند.

      یک آزمایش 2 ساعته PPBS قند خون را دقیقاً 2 ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی اندازه گیری می کند. در این مرحله، گلوکز به طور کلی در افراد سالم کاهش یافته است، اما در هر صورت ممکن است در افراد دیابتی افزایش یابد. پس از آن، این یک آزمایش برای این است که آیا فردی ممکن است به دیابت مبتلا باشد، یا اینکه فردی که دیابت دارد به طور موثری سطح گلوکز خون خود را کنترل می کند.

      تست کلسترول:

      دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت در فرد افزایش می دهد، و این امر آزمایش خون برای غربالگری بیشتر سطح کلسترول را برای آن ها اجتناب ناپذیر می کند که به احتمال زیاد سطح کلسترول آن ها بالا است.

      تری گلیسیرید:

      تری گلیسیرید نوعی چربی است که به طور معمول در خون یافت می شود. هنگامی که میزان تری گلیسیرید افزایش یابد، خطر بیماری عروق کرونر به خصوص در زنان افزایش می یابد.سطح تری گلیسیرید فرد با آزمایش خون همراه با آزمایش سطح کلسترول در خون اندازه گیری می شود. تری گلیسیریدهای طبیعی زیر 150 هستند. سطح بالای 200 بالا است.

      به طور معمول سطح تری گلیسیرید در یک فرد با علائم زیر افزایش می یابد:

      • اضافه وزن
      • عدم ورزش
      • سیگار کشیدن بیش از حد
      • الکل
      • اختلالات ژنتیکی

      سطح تری گلیسیرید ممکن است با تغییر سبک زندگی ترکیبی مانند موارد زیر کاهش یابد:

      • کاهش وزن
      • رژیم غذایی سالم
      • ورزش منظم

      آزمایش خون کراتینین:

      آزمایش خون کراتینین میزان کراتینین را در خون اندازه گیری می کند. کراتینین یک ماده زائد است که هنگام جدا شدن کراتین تولید می یابد. کراتین در عضله شما یافت می شود. سطح کراتینین در خون می تواند اطلاعاتی در مورد عملکرد کلیه های شما در اختیار متخصص شما قرار دهد.

      الکترولیت ها:

      این یک آزمایش خون است که الکترولیت های اصلی بدن را که شامل سدیم، پتاسیم، کلرید و بی کربنات (CO2) است اندازه گیری می کند - می تواند برای ارزیابی علائم بیماری قلبی و نظارت بر اثربخشی درمان های فشار خون بالا، نارسایی قلبی و کبد و بیماری کلیوی استفاده شود..

      آنتی بادی های خودکار انسولین (IAA):

      این آزمایش آنتی بادی های مورد هدف انسولین و سلول های حمله کننده به سلول های بتا، سیستم ایمنی بدن در افراد دیابتی نوع 1 انسولین را تشخیص می دهد،

      پپتید C:

      این آزمایش میزان پپتید C موجود در خون یک فرد را اندازه گیری می کند. از آنجا که سطح این پپتید به طور کلی با سطح انسولین در بدن مطابقت دارد، این آزمایش بیشتر برای نشان دادن میزان انسولین بدن فرد استفاده می شود. به طور معمول سطح پایین پپتید C و انسولین معمولاً به دیابت نوع 1 اشاره دارد.

      آزمایش چکاپ دیابت برای چه افرادی الزامی است؟

      برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند و در نتیجه انجام آزمایش قند خون برای این دسته از افراد جزو الزامات بسیار مهم و ضروری در زندگیشان محسوب می شود.

      افرادی که خطر ابتلا به دیابت را بیشتر از سایرین احساس می کنند عبارتند از:

      • کسانی که سن بالای ۴۵ دارند
      • افرادی که تحرک و ورزش روزانه ندارند
      • افراد مبتلا به فشار خون بالا
      • افراد دارای کلسترول بالا
      • بانوانی که در دوران حاملگی دیابت حاملگی داشتند
      • کسانی که سابقه ابتلا به سکته مغزی دارند
      • کسانی که در اقوام درجه یک خود فرد دیابتی دارند
      • کسانی که اضافه وزن دارند
      • افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی
      • افرادی که به تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند.

      اگر جزو افرادی هستید که شامل این لیست می شوید حتما سعی کنید علاوه بر رعایت میزان مصرف قند خون روزانه، تست دیابت را هم بیشتر از همیشه جدی بگیرید و همیشه قند خون خود را کنترل شده نگه داشته باشید تا خدایی نکرده هرگز مبتلا به دیابت نشوید. جهت انجام تست و آزمایشات مربوط به چکاپ دیابت آزمایشگاه نارون با انجام به روز ترین تست ها در خدمت تمام متقاضیان می باشد.

      دلیل ضرورت انجام آزمایش چکاپ دیابت

      بسیاری از افراد شاید این سوال در ذهنشان به وجود بیاید که اصلاً چرا باید آزمایش چکاپ دیابت را انجام داد؟

      در واقع آزمایشاتی که برای چکاپ دیابت انجام می شوند روشی موثر و دقیق برای کنترل قند خون محسوب می‌ شوند و علاوه بر این ضرورت های دیگری نیز دارند. که عبارتند از:

      کمک به کنترل، تنظیم و اصلاح رژیم غذایی

      کمک به افزایش تحرک و فعالیت بدنی برای کاهش قند خون

      کنترل داروهایی که برای دیابت و انسولین استفاده می شوند‌‌.

      کنترل سطح قند خون به صورت دوره ای

      کمک به درمان دیابت در افراد دیابتی

      پس با این اوصاف می‌ توانیم بگوییم که تست ها و آزمایشات مربوط به دیابت ضرورت بسیار زیادی دارند و همه ی افراد برای حفظ سلامت باید این تست ها را جدی بگیرند. به خصوص کسانی که سابقه ی ابتلا به دیابت را به صورت خانوادگی دارا هستند و مستعد این بیماری می باشند.

      بهترین زمان برای انجام تست قند خون

      بهترین زمان برای آزمایش چکاپ دیابت طبق نظر پزشک معالج شما مشخص می‌ شود و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

      برای مثال، کسانی که دیابت نوع یک دارند باید بیشتر از سایر افراد این چکاپ را جدی بگیرند و هر چند وقت یکبار آن را انجام دهند. اما کسانی که دیابت نوع ۲ و بدون کنترل انسولین دارند، کمتر احتیاج به چکاپ پیدا می کنند و کسانی که به طور کل مبتلا به قند خون نیستند می‌توانند در چکاپ سالانه خود، چکاپ قند خون را هم بگنجانند.

      نکات مهم قبل از انجام آزمایش چکاپ دیابت

      نکات مهم قبل از آزمایش چکاپ دیابت شامل موارد مختلفی می شوند که باید رعایت شوند. در حقیقت تست های مربوط به دیابت اهمیت بالایی دارند و باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شوند و رعایت برخی نکات، این دقت را افزایش خواهد داد. البته تجهیزاتی که آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند هم بسیار تاثیرگذار هستند و قطعا روی کاهش خطای نتیجه نهایی اثر گذار می باشند.

      اما شما باید حتماً قبل از آزمایش قند خون شرایط ناشتایی را رعایت کنید. تا هیچ خطایی در آزمایش شما رخ ندهد. حداکثر ۱۲ ساعت قبل از آزمایش قند خون ناشتا از خوردن غذاهای مختلف بپرهیزید. سعی کنید شام را زودتر و سبک تر میل کنید تا نتیجه ی آزمایش بدون مشکل باشد.

      به هیچ عنوان یک روز قبل از انجام آزمایش قند خون کربوهیدرات زیاد مصرف نکنید‌. طی مدت زمانی که ناشتا هستید می توانید دندان‌ های خود را مسواک کنید و برای رفع تشنگی آب بنوشید آب تاثیری روی آزمایش نمی گذارد. اما نوشیدن چای، قهوه، آبمیوه و حتی سیگار کشیدن، نتیجه منفی روی آزمایش خواهند گذاشت و این موارد را به بعد از انجام آزمایش قند خون موکول کنید.

      علائمی که شما را وادار به آزمایش چکاپ قند خون می کنند!

      برخی از علائم در صورت بروز در بدن انسان ها می توانند زنگ خطر برای آغاز بیماری دیابت یا قند خون باشند. در نتیجه اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما آزمایش چکاپ قند خون را انجام دهید‌‌.

      این علائم عبارتند از:

      • افزایش ناگهانی و غیر طبیعی اشتها
      • تکرر ادرار
      • تاری دید
      • احساس کسالت
      • قرمز شدن صورت
      • خشکی و گرمی پوست
      • کاهش حافظه
      • خستگی مداوم
      • احساس تشنگی