سامانه چکاپ آنلاین پزشکی دکتران
دکتران
سامانه چکاپ آنلاین پزشکی
پزشکان
بیمارستان ها
    اخبار مربوط
      آزمایشات ضروری دیابت

      آزمایشات ضروری دیابت

      0 دیدگاه 6 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 42
      آزمایش چکاپ دیابت به مجموعه آزمایشاتی گفته می‌ شود که در آن میزان قند خون اندازه گیری می شود. دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها است که اکثر افراد را ممکن است به خود درگیر کند.

      آزمایش چکاپ دیابت به مجموعه آزمایشاتی گفته می‌ شود که در آن میزان قند خون اندازه گیری می شود. دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها است که اکثر افراد را ممکن است به خود درگیر کند.

      حتی کسانی که رژیم غذایی سالم دارند، اضافه وزن ندارند و سبک زندگی آن ها مناسب است هم ممکن است که به صورت وراثتی به این بیماری مبتلا شوند. در نتیجه انجام تست هایی که مربوط به دیابت می باشد از الزامات بسیار مهم محسوب می شود. این بیماری که قند خون بالا است، زمینه‌سازی جدی برای سایر بیماری‌های خطرناک خواهد بود. زیرا دیابت سیستم ایمنی را تضعیف کرده و علاوه بر این فرد را مستعد بیماری‌ های قلبی و عروقی و کلیوی می کند.

      دیابت یا قند خون وقتی رخ می دهد که فرد دارای قند خون بیش از اندازه ی طبیعی باشد و انجام آزمایش می تواند راه حل مناسبی برای اطلاع از وجود این بیماری در بدن فرد باشد.

      انسولین به هورمونی گفته می‌ شود که کمک کننده ی سلول های بدن جهت استفاده از قند است و این هورمون در لوزالمعده ی فرد تولید می شود. وقتی که قند خون افزایش پیدا کند، انسولین بیشتری در خون آزاد شده و به همین منظور می توانیم بگوییم که فرد به دیابت مبتلا شده است.

      دیابت انواع مختلفی دارد که شامل؛ دیابت نوع دو، دیابت نوع یک، دیابت بارداری و پیش دیابت می باشد. هر کدام از این موارد نیازمند درمان خاص خود هستند. به همین دلیل است که تاکید می‌ کنیم افراد در برهه‌ های مختلف زندگی خود هنگام انجام چکاپ سالانه چکاپ قند خون را هم جدی بگیرند.

      آزمایش چکاپ دیابت چیست؟

      اگر دوست دارید بدانید که آزمایش چکاپ دیابت چیست می توانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. آزمایش دیابت به تست هایی گفته می شود که میزان گلوکز در خون را اندازه گیری می کنند.

      اگر دیابت درمان نشود و به موقع تشخیص داده نشود می تواند باعث آسیب دیدن رگ های خونی و آسیب به اعصاب شود و بیماری که با دیابت دست و پنجه نرم می کند، با بیماری های دیگر مانند کم بینایی، سوزش و بی حسی دست و پا، افزایش خطر سکته قلبی و اضافه وزن روبرو خواهد شد.

      پس می‌توانیم بگوییم که تست مربوط به چکاپ دیابت اهمیت بالایی دارد تا به وسیله آن روند درمان این بیماری هرچه سریع تر آغاز شود. تست چکاپ دیابت کمک می کند تا میزان قند خون مشخص شود و پزشک بتواند بهتر درمان را آغاز کند. زیرا داروهای تجویزی برای دیابت به میزان قند خون در خون شما بستگی دارند.

      آزمایش چکاپ دیابت برای چه افرادی الزامی است؟

      برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند و در نتیجه انجام آزمایش قند خون برای این دسته از افراد جزو الزامات بسیار مهم و ضروری در زندگیشان محسوب می شود.

      افرادی که خطر ابتلا به دیابت را بیشتر از سایرین احساس می کنند عبارتند از:

      -کسانی که سن بالای ۴۵ دارند

      -افرادی که تحرک و ورزش روزانه ندارند

      -افراد مبتلا به فشار خون بالا

      -افراد دارای کلسترول بالا

      -بانوانی که در دوران حاملگی دیابت حاملگی داشتند

      -کسانی که سابقه ابتلا به سکته مغزی دارند

      -کسانی که در اقوام درجه یک خود فرد دیابتی دارند

      -کسانی که اضافه وزن دارند

      -افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی

      -افرادی که به تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند.

      اگر جزو افرادی هستید که شامل این لیست می شوید حتما سعی کنید علاوه بر رعایت میزان مصرف قند خون روزانه، تست دیابت را هم بیشتر از همیشه جدی بگیرید و همیشه قند خون خود را کنترل شده نگه داشته باشید تا خدایی نکرده هرگز مبتلا به دیابت نشوید.

      انواع آزمایش چکاپ دیابت

      انواع آزمایش چکاپ دیابت شامل موارد مختلف می‌ شوند که آشنایی با این آزمایشات کمک می‌ کند تا افرادی که قصد انجام چکاپ میزان قند خون خود را دارند بتوانند موثر ترین روش را برای آزمایش انتخاب کنند. انواع آزمایش قند خون شامل موارد زیر می شود:

      • آزمایش FBS) fasting blood sugar)
      • آزمایش HBA1C
      • آزمایش 2hpp یا تست قند خون دو ساعته
      • آزمایش چالش گلوکز
      • آزمایش گلوکز خوراکی
      • تست قند خون تصادفی
      • تست گلوکز ادرار

      انواع آزمایشات با وجود تنوع بسیار بالایی که دارند، در آزمایشگاه نارون قابلیت انجام دارند و طبق نظر و تجویز پزشک تان می توانید هر کدام از این آزمایشات را در آزمایشگاه نارون با بالاترین سطح کیفیت انجام دهید.

      دلیل ضرورت انجام آزمایش چکاپ دیابت

      بسیاری از افراد شاید این سوال در ذهنشان به وجود بیاید که اصلاً چرا باید آزمایش چکاپ دیابت را انجام داد؟

      در واقع آزمایشاتی که برای چکاپ دیابت انجام می شوند روشی موثر و دقیق برای کنترل قند خون محسوب می‌ شوند و علاوه بر این ضرورت های دیگری نیز دارند. که عبارتند از:

      کمک به کنترل، تنظیم و اصلاح رژیم غذایی

      کمک به افزایش تحرک و فعالیت بدنی برای کاهش قند خون

      کنترل داروهایی که برای دیابت و انسولین استفاده می شوند‌‌.

      کنترل سطح قند خون به صورت دوره ای

      کمک به درمان دیابت در افراد دیابتی

      پس با این اوصاف می‌ توانیم بگوییم که تست ها و آزمایشات مربوط به دیابت ضرورت بسیار زیادی دارند و همه ی افراد برای حفظ سلامت باید این تست ها را جدی بگیرند. به خصوص کسانی که سابقه ی ابتلا به دیابت را به صورت خانوادگی دارا هستند و مستعد این بیماری می باشند.

      بهترین زمان برای انجام تست قند خون

      بهترین زمان برای آزمایش چکاپ دیابت طبق نظر پزشک معالج شما مشخص می‌ شود و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

      برای مثال، کسانی که دیابت نوع یک دارند باید بیشتر از سایر افراد این چکاپ را جدی بگیرند و هر چند وقت یکبار آن را انجام دهند. اما کسانی که دیابت نوع ۲ و بدون کنترل انسولین دارند، کمتر احتیاج به چکاپ پیدا می کنند و کسانی که به طور کل مبتلا به قند خون نیستند می‌توانند در چکاپ سالانه خود، چکاپ قند خون را هم بگنجانند.

      نکات مهم قبل از انجام آزمایش چکاپ دیابت

      نکات مهم قبل از آزمایش چکاپ دیابت شامل موارد مختلفی می شوند که باید رعایت شوند. در حقیقت تست های مربوط به دیابت اهمیت بالایی دارند و باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شوند و رعایت برخی نکات، این دقت را افزایش خواهد داد. البته تجهیزاتی که آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند هم بسیار تاثیرگذار هستند و قطعا روی کاهش خطای نتیجه نهایی اثر گذار می باشند.

      اما شما باید حتماً قبل از آزمایش قند خون شرایط ناشتایی را رعایت کنید. تا هیچ خطایی در آزمایش شما رخ ندهد. حداکثر ۱۲ ساعت قبل از آزمایش قند خون ناشتا از خوردن غذاهای مختلف بپرهیزید. سعی کنید شام را زودتر و سبک تر میل کنید تا نتیجه ی آزمایش بدون مشکل باشد.

      به هیچ عنوان یک روز قبل از انجام آزمایش قند خون کربوهیدرات زیاد مصرف نکنید‌. طی مدت زمانی که ناشتا هستید می توانید دندان‌ های خود را مسواک کنید و برای رفع تشنگی آب بنوشید آب تاثیری روی آزمایش نمی گذارد. اما نوشیدن چای، قهوه، آبمیوه و حتی سیگار کشیدن، نتیجه منفی روی آزمایش خواهند گذاشت و این موارد را به بعد از انجام آزمایش قند خون موکول کنید.

      علائمی که شما را وادار به آزمایش چکاپ قند خون می کنند!

      برخی از علائم در صورت بروز در بدن انسان ها می توانند زنگ خطر برای آغاز بیماری دیابت یا قند خون باشند. در نتیجه اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما آزمایش چکاپ قند خون را انجام دهید‌‌.

      این علائم عبارتند از:

      • افزایش ناگهانی و غیر طبیعی اشتها
      • تکرر ادرار
      • تاری دید
      • احساس کسالت
      • قرمز شدن صورت
      • خشکی و گرمی پوست
      • کاهش حافظه
      • خستگی مداوم
      • احساس تشنگی

      این علائم ممکن است که هم نشان دهنده قند خون باشند و هم بیماری های دیگر را به دنبال داشته باشند. به همین دلیل است که انجام آزمایش قند خون می تواند مشخص کند که شما به این بیماری مبتلا شده اید یا خیر. تا در صورت ابتلا به قند خون و یا در صورت قرار گرفتن در مرز ابتلا به این بیماری، روند درمان را آغاز کنید.